Om du inte gillar reklam kan du dra åt helvete! Dansmuseet i Stockholm visar delar av Svenska Balettens historiska reklamarkiv i en utställning om svensk dans- och reklamhistoria.
Svenska Baletten, mer känd som Ballets Suédois, var något så ovanligt som ett svenskt balettkompani med hjärtat i Paris. En privatfinansierad satsning på experimentell konst och stora drömmar. De var hippast och roligast och trots att de bara var verksamma under fem år (1920–1925) hann de framföra sina balettföreställningar nästan 2 800 gånger i 146 städer i 14 länder. Då behövdes massor av reklam. Och precis som deras avantgardistiska balettföreställningar var reklamen full av färg, form och rörelse.
När vi bekantade oss med Svenska Balettens historiska material hittade vi många likheter med våra egna sätt att se på kommunikation idag. Svenska Baletten var väldigt omskrivna i hela Europa, men deras marknadsföring har inte uppmärksammats förrän nu. Fortfarande relevant alltså – hundra år senare!